Monday 21 November 2011

Semangat Rakyat Malaysia Yang Positif

Petikan daripada facebook Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah :
"As salamu'alaikum sahabat FB yg d kasihi. Syukur n tahniah krn masih hidup, beriman n berfikiran positif. Tahniah juga kpd Harimau Muda (HM) krn memenangi pingat emas. Pengajaran penting yg kita dpt drp kejayaan HM tersimpul dlm hadis Nabi saw: Allah bila nak beri kebaikan kpd hambaNya, d mulai dgn musibah. Pasukan HM mengharungi ujian getir bermula dgn jadual perlawanan di ubah2, tempat latihan terlalu jauh, d hina media tempatan, d ganggu dlm perjalanan ke Gelora Bung Karno, etc. Justeru, jika ada d antara kita yg hadapi sebarang masalah atau ujian, besabarlah, betulkan niat n amal, doa yg kudus, buat yg terbaik n tawakkal kpd Allah. Kejayaan insya Allah menunggu kita. Wassalam"

Perlawanan berlangsung ketika butik Naie Sourie masih dalam waktu operasi. Jalanraya kelihatan sangat lengang. Depan kedai Restoran Mohd Chan juga ada hanya 8 buah kereta. Restoran Mohd Chan agak jarang kurang pelanggan. Kebiasaannya restoran mereka penuh terutama selepas waktu maghrib. Di depan butik Naie Sourie sendiri hanya ada 4 buah kereta tolak 2 buah kereta kepunyaan tuan milik kedai bermakna ada 2 buah kereta sahaja milik pelanggan. Agak sepi suasana di kawasan butik mlm td.


Namun, di saat gol penyamaan malaysia vs indon, Bandar Baru Bangi yang sunyi telah bergema dengan laungan "GOL!!!"... tersangat bergema sehinggakan boleh berdiri bula roma. Teramatlah berbangga dgn semangat patriotik yg ada pada rakyat Malaysia nih...rupanya kawasan butik kosong tapi di stadium dan kedai2 mamak penuh.

dan bila buka facebook pagi nih ramai yg comment suara tak boleh kuar dah. how sweet was that. walaupun hanya menonton di kaca televisyen namun semangat mereka tetap membara. kemenangan Malysia yg sebenar adalah pada sikap positif rakyat Malaysia yg sentiasa menyokong Malaysia tanpa perlu memburukkan orang lain. Kita yakin kita menang dan hanya itu yang kita fokus.

Pada sebelum perlawanan bermula, Kieran dr radio hot fm selalu katakan "yang penting kita menang,tak kira kemenangan itu berdasarkan penalti atau free kick atau apa sahaja. YANG PENTING KITA MENANG". Semangat dan aura positif yang sebegini yang mengalir di setiap rakyat Malaysia itulah yang membawa kepada kemenangan. Doa rakyat Malaysia yang positif. Doa yang baik pasti akan termakbul.



Alhamdullilah. Syukur ke hadrat ilahi. Walaupon gol kemenangan kita hampir berjaya di tangkis oleh penjaga gol Indonesia namun dgn kuasa-Nya, bola itu bergolek memasuki gol dan membawa Malaysia kepada kejayaan.



Tahniah Kepada Harimau Malaya...n keep positive everyone...be positive...dan walaupun ramai yang mengharapkan Datuk Seri Najib Tun Razak memberikan cuti umum pd hari ini....DON'T...keep the spirit...keep being patriotic...




Have a great day!!!!and happy holiday for those who staying in Johor. Selamat hari keputeraan Sultan Johor.

0 comments:

Post a Comment

 
Powered by Blogger